Lofoten - hoe kom je er?

Er zijn vele wegen die naar de Lofoten leiden. Wie de tijd heeft kan met de auto komen, wie maar één of twee weken heeft kan maar beter vliegen. Nederland – Lofoten is minstens drie hele lange dagen rijden. Zelfs een cruiseschip is een optie.

Lofoten, winter
Hurtigruten
Hurtigruten
Lofoten, vliegtuig
Lofoten, winter
Lofoten, zomer
Lofoten, eland

Aankomst vliegveld Helle in Svolvaer

Rustige winterdag met prima rijcondities

Ruige winterdag met veel sneeuw en wind: oppassen!

Probleemloze zomerdag

Vliegen

Op de Lofoten hebben Leknes en Svolvaer luchthaventjes, ieder ruim een half uur rijden van ons vakantiehuis. Daar zijn drie vliegtuigen voor de nodig. Van Amsterdam (Schiphol) naar Oslo (Gardemoen), van Oslo naar Bodø en dan nog twintig minuten met een leuk klein vliegtuigje de etappe Bodø – Svolvaer of Leknes. Meestal is het om 10 of 11 uur vanaf Schiphol vertrekken en rond 18 uur op de Lofoten staan. In de weekenden echter is het vaak niet mogelijk om dit traject in één dag af te leggen.

Een andere optie is vliegen op Harstad/Narvik (vliegveld Evenes), dat op zo'n drie uur rijden van ons huis ligt. Voor deze route zijn twee vliegtuigen nodig: Amsterdam – Oslo en Oslo – Evenes. Vertrek en aankomst zijn vrijwel hetzelfde als direct op de Lofoten vliegen. Maar meestal is deze route aanzienlijk goedkoper. Dat vervolgens nog een autorit van drie uur volgt, is geen straf, want het is een prachtige rit. Alleen in de winter, als het uitgerekend op de dag van aankomst of vertrek hard waait en sneeuwt, is het een inspannende onderneming. Anderzijds: voor veel van onze wintergasten leverde die eerste rit al de eerste waarnemingen van noorderlicht op.

Zoek goed op de website van de vliegmaatschappijen  naar de goedkoopste dagen, het kan nogal verschillen. En heel soms is vliegen op de Lofoten zelfs net zo duur of goedkoper dan vliegen op Evenes, maar dat zijn uitzonderingen. Ruim op tijd boeken kan ook geld schelen. Het is aan te bevelen de hele reis op één ticket te kopen. De luchtvaartmaatschappij is dan verantwoordelijk voor een hotel en avondmaal in het geval aansluitingen worden gemist. Bij losse tickets hangt de passagier voor de kosten. En een aansluiting missen is zo gebeurd in dit land met wispelturig weer.

Met de auto

De zomer levert geen problemen op. De winter kan spannend zijn voor wie weinig ervaring heeft in het rijden op sneeuw en ijs. Het is niet aan te bevelen in de winter met de auto van Nederland naar de Lofoten te rijden.

Wie met het vliegtuig komt, huurt maar beter een auto. Er rijden bussen, niet in ons dorp overigens, maar die geven weinig mogelijkheden om de eilanden te verkennen.

Ook in de winter gaat het leven in noord-Noorwegen gewoon door. Als het sneeuwt, zijn sneeuwschuivers doorlopend in de weer om de wegen berijdbaar te houden. En dat lukt doorgaans uitstekend.

Op de wegen ligt weken, soms maanden, een laag ijs. Iedereen rijdt echter op spijkerbanden, ook alle huurauto's zijn daar van half oktober tot half april mee uitgerust. Die banden geven veel grip en vaak verschilt het rijden op de ijslaag amper van rijden op asfalt. Meestal blijkt pas bij het uitstappen, hoe glad de weg is – pas op met lopen op ijs.

De gevaarlijkste momenten zijn als dooi intreedt. Als het ijs op de weg smelt of als er regen op valt, dan wordt het serieus glad, ook met spijkerbanden, en iedere winter gebeurt dat een aantal keren. Dan moet zéér behoedzaam gereden worden. Het is een situatie die meestal niet langer dan een dag, twee dagen aanhoudt, omdat daarna al het ijs van het asfalt is verdwenen. Harde wind met veel sneeuw kan voor zeer slecht zicht zorgen, volledig stoppen als je niets meer ziet.

Winter is ook de tijd waarin elanden en rendieren zich vaker dichtbij de wegen op houden. Elanden zijn zo groot als paarden, maar zijn verrassend lastig te ontdekken tussen de bosjes en staan met twee stappen plots midden op de weg.

Al met al zijn er maar weinig mensen die zich laten afschrikken door winterse omstandigheden op de Lofotense wegen - het vakantiehuis is ook in de winter over het algemeen grotendeels volgeboekt.

Zomer of winter: houd je aan de maximale snelheden, de boetes zijn torenhoog.

Hurtigruten

Hurtigruten, letterlijk 'de snelle route', heeft een aantal grote schepen dat een dagelijkse verbinding tussen het zuiden van noorden van Noorwegen onderhoudt. Van origine waren ze bedoeld om vracht en passagiers te vervoeren, tegenwoordig zijn het bovendien riante cruiseschepen met een dagelijkse aanloop in tal van dorpen en steden langs de Noorse kust, onder meer de Lofoten.

We hebben diverse gasten gehad die het leuk vonden om een deel van de route van de Hurtigruten te combineren met een verblijf bij ons. Het is op vele plaatsen langs de kust mogelijk om op te stappen of de trip te beëindigen en zelfs de auto kan mee. Kijk op www.hurtigruten.no of het nieuwe en goedkopere alternatief, Havilla www.havilavoyages.com voor alle mogelijkheden en prijzen.

Wie op Bodø wil vliegen en naar de Lofoten wil varen, moet er rekening mee houden dat de aansluitingen doorgaans slecht zijn. In veel gevallen landt het vliegtuig te laat op Bodø om de Hurtigruten nog te halen en op de terugreis komen de schepen midden in de nacht in Bodø aan.

De trein

Ja, dit is natuurlijk de meest milieuvriendelijke manier om naar de Lofoten te komen. Maar het is een reis die tijd kost en niet zo makkelijk uit te stippelen is als een vliegreis. Wie die tijd heeft, beleeft evenwel een vreselijke mooie en ontspannen reis naar onze eilanden.


Lofoten, winter